mercredi 20 octobre 2010

Selon l’ingénieur Albert Six, les bâtisseurs des pyramides égyptiennes utilisaient (aussi) la “double poulie”

Albert Six est un ingénieur français qui vit et travaille aux États-Unis.
Ayant été amené, comme tant d’autres passionnés d’égyptologie, à réfléchir sur les techniques mises en oeuvre lors de la construction des pyramides, il a mis au point une théorie qui, selon lui, a d’abord le mérite de la simplicité : la double poulie, ou poulie différentielle (differential pulley), ce système étant conciliable avec l’utilisation d’une rampe (plan incliné), de préférence interne.
“Ce n'est qu'une théorie, précise Albert Six. Cela deviendrait plus sérieux si un jour on trouvait une double poulie au fond d'un musée ! Si cela arrive, tout le monde dira : "Mais bien sûr. C'est évident. J'étais le premier à le dire !” Je ne vois pas pourquoi les Égyptiens n’auraient pas pu penser à un tel système, il y a 4.000 ans. Mais peut-être les égyptologues préfèrent-ils l’idée d'un problème plutôt que sa solution ! Toutes les autres solutions impliquent que les blocs de pierre, mis en œuvre dans la construction des pyramides, ont suivi la même voie. Il est en fait probable que les constructeurs égyptiens utilisaient plusieurs voies en parallèle...
Il me semble que le système 3WD (aussi appelé "differential pulley") devrait être compatible avec n'importe quelle technique de construction. Il transforme la faible force humaine multipliée par une longue distance en une grande force multipliée par une faible distance. Partout où les pyramides ont été construites utilisant la force humaine existait une utilisation possible de la 3WD.
Pour mieux présenter cette théorie de la double poulie, composée de trois roues et d’une corde (“3 Wheel Device” - 3WD), j’ai demandé à son auteur de pouvoir reproduire ici l’essentiel de son propre texte (original en anglais). Je le remercie cordialement de m’en avoir donné l’autorisation.


Everybody agrees that using a ramp is not an easy way to build a pyramid. Unfortunately we did not know of a better solution. We had to accept the Hollywood's idea that they always used ramps... until 2010 ! What is a convenient solution for the lower layers becomes rapidly unpractical as the height increases. (The volume of the ramp increases like the cube of the height of the pyramid)

The "3 Wheel Device" (3WD)
- The 3WD is based on the use of two pulleys turning together on the same axis.
- The tension on the rope never exceeds half the load.
- Both ends of the rope are loose. They can be tied up together to make a loop.
- The energy needed for somebody to carry a load to the top of a pyramid is the energy necessary to move the load plus the energy to move his own weight. This system saves the energy of moving bodies up and down the pyramid.
- This device would allow the Egyptians to use a steep incline. Ramps can be made on the face of the pyramid.
- Temporary material can be used to make a smooth surface for the ramps.


Could the 3Wheel Device be the "machine" that Herodotus was told about when he visited Egypt in 450 BC ? He is not the most reliable source of information, but that does not mean that he is always wrong.


- There is no limitation to the amplification of the force produced by the system. Could that break the rope ? If each one of the 50 men pulls with a force of 20 Kg the rope will be submitted to 1.000Kg. The strength of the rope is a limitation.
- The weight of the stone is equally divided between the two sides of the pulley. The rope will never have to pull more than half the weight of the stone. By using two of the devices, the weight of the load can be divided equally by 4.




- Using two devices to lift a 2.000Kg stone would require ropes of 500Kg. Today a Manila rope of 4cm diameter has a strength of 10.000Kg. We assume that their ropes could hold 500Kg... whatever they were made of.
- While you are building the first layers of the pyramid there is space for many teams around the base. As the pyramid goes up the number of teams will be reduced and the number of people per team can be increased.
- The 3WD can be used to move the stones horizontally or to lift it vertically, or move the stone along a ramp at any angle.
- Several 3WD can work in parallel. There is no need to mount them in series when the 3WD can give you any amplification required.
- The building of the pyramid is not limited to building successive horizontal layers. It is possible to start with one small pyramid and add successive layers on any one of the 4 faces.
- 3WD can be used to press several blocs against each other. A rope (or several ropes) can be placed around all the blocs and the 3WD will pull the two ends of the rope together.



Compatibility with other theories
Building many ramps on the face of the pyramid is obviously not compatible with the idea of an external spiral, but 3WD could coexist with an internal spiral. The small incline of an internal spiral could be used to bring draft animals to the working level. They are easier to feed than people and do not expect to be paid. When the fields are flooded oxen are available as much as the peasants.


Pour consulter la totalité de la présentation de la théorie d’Albert Six : cliquer ICI
En bas de page : possibilité de laisser un message à l’auteur.

Voir, sur l'utilisation des poulies dans l'ancienne Égypte, cette note : cliquer ICI


1 commentaire:

Blaise casin lignele a dit…

Bonjour,

C'est une théorie intéressante cette 3WD, mais est ce que la corde aurait été assez solide pour soulever les blocs, qui sont très lourds?

En tout cas je vous remercie d'avoir partagé cette théorie.